24 januari 2015

Betalingsafhandeling

Tegenwoordig is het mogelijk om op verschillende manieren online te betalen. Denk bijvoorbeeld aan iDeal, Paypal, SMS of Telefoon. Het is vaak wenselijk om de betalingen meteen af te handelen en te verwerken. Denk bijvoorbeeld aan het direct versturen van emails of E-books. Verder zit er vaak een stuk administratie / boekhouding vast aan de afhandeling van betalingen, waarvan het wenselijk is dat deze processen geautomatiseerd worden.

Het koppelen met een betalingssyteem gaat vaak via een API (Application Programming Interface). In de praktijk kan dit bijvoorbeeld als volgt te werk gaan:

  • Klant selecteert een product op een website.
  • Kiest een betalingsmethode, waarna de klant automatisch wordt doorgelinkt naar bijvoorbeeld Paypal of Ideal. (Dit gebeurt vaak via de API van de Betaalpartij)
  • De betaalpartij handelt de betaling af.
  • En koppelt via dezelfde api het resultaat van de betaling terug.
  • Bij een geslaagde betaling wordt de transactie automatisch verwerkt.
    • klant krijgt een bevestiging en factuur
    • Order wordt naar de verkoper gemaild.
    • Order wordt in de boekhouding gezet.

De koppeling kan ook worden gerealiseerd via zogenaamde Payment providers. Deze bedrijven handelen dan de verdere koppeling met de betaalbedrijven af. Sisow is hier een voorbeeld van. Sisow verzorgt bijvoorbeeld ideal en Paypal betalingen.

Geef een reactie